Många tror att roddmaskiner endast är till för att träna armarna, men detta stämmer faktiskt inte. Istället aktiveras faktiskt många fler muskler än vad man tror när man tränar med roddmaskiner, och det beror på att denna träningsform ju består av flera olika moment. Nedan kommer vi att redogöra för alla moment och vad de tränar i kroppen, för att du som redan tränar med en roddmaskin idag eller är intresserad av att börja göra det ska få en ökad förståelse för hur detta påverkar dig.

Fas 1.
Denna fas kallas även för isättningsfasen för det är då du sätter igång och tränar så att säga. Under denna fas är det din rumpa och musklerna i sätet som aktiveras, samt benmusklerna, både på framsidan och baksidan av benen.

Fas 2.
Vad vissa kallar för mellanfasen för då tränar du redan men du har inte nått det sista momentet riktigt än. Då är det låren som belastas i första hand, samt även rumpan och ryggen i viss mån.

Under båda de första faserna tränas alltså armarna inte alls!

Fas 3.
I denna, som även kallas avslutningsfasen av proffsen, kommer armarna in i bilden, för då börjar du träna musklerna i överarmarna, samt de muskler som sitter mellan dina skulderblad. Dessutom tränas din mage och ländrygg under denna fas.

 

Andra fördelar med roddmaskiner och att träna med dem

Att så många muskelgrupper aktiveras när man tränar med en roddmaskin finns det även flera andra fördelar med detta träningsredskap. I Letsbuyit´s roddmaskinsguide tipsar de bl.a om:

  • Roddmaskiner hjälper dig förbränna massvis med kalorier och därmed fett.
  • Träningen är mycket skonsam.
  • Du bygger upp din muskelstyrka och konditionstränar samtidigt.
  • Det ökar din kardiovaskulära styrka och minskar risken för olika hjärt- och kärlsjukdomar.